czwartek, 7 stycznia 2016

Jedzenie na lepszy sen


Każdy z Nas marzy o tym, by porządnie się wyspać i następnego ranka wstać wypoczętym i pełnym energii. Niestety wiele ludzi coraz częściej narzeka na swój sen. Coraz więcej ludzi spożywa tabletki 
na bezsenność. Niedawne badania wykazały, że u tych właśnie osób występuje większe ryzyko zachorowań na raka. A co jest największą przyczyną bezsenności?
Przede wszystkim stres, a także niepoprawna dieta. Zatem istnieje zależność między wieczornym posiłkiem, a dobrym snem. Istnieje przekonanie, że kolację powinno się zjeść ok godziny 18. Niestety jest to błędna myśl. No chyba, że chodzisz spać o 21. Ważne jest to, żeby nie spożywać nic 2-3 h przed spaniem. Więc jeśli chodzisz spać o północy, kolacje zjedz o 21. Należy również pamiętać, aby unikać potraw ciężkostrawnych i smażonych.
Zatem co powinniśmy zjeść przed snem, a czego nie, by nie obciążać naszego żołądka?
Oto kilka porad.


1. Najlepsze przekąski przed snem to takie, w których skład wchodzi tryptofan, który bierze udział w produkcji serotoniny czyli hormonu szczęścia np. banan, który zawiera potas, a ten pierwiastek odpowiedzialny jest za fazę głębokiego snu.
2.Głównym produktem powinny być węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, czyli takie, które trawią się powoli i długo np brązowy ryż, makaron pełnoziarnisty, warzywa, ciemne pieczywo pełnoziarniste.


3. Za kłopoty ze snem jest również odpowiedzialny niedobór witaminy B12. Braki tych witamin często można zauważyć u wegetarian, którzy nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego.
Gdzie możemy jej szukać? Np, ryby, chudy twaróg, jogurty, mleko.
4. Garść orzechów są również doskonałą przekąską przed snem, jak również słonecznik, siemię lniane, pestki dyni, zwiększając poziom serotoniny.


5. Owies jest naturalnym źródłem melatoniny, a melatonina jest hormonem, który pomaga regulować sen. Zatem mała miseczka płatków owsianych będzie idealna.


6. Po zjedzeniu kolacji warto też wypić kubek ziołowej herbaty np; mięta, melisa, rumianek.

7. Jak już wspomniałam ostatni  posiłek należy spożyć 2-3 h przed snem.
8. Unikać należy produktów smażonych, ciężkostrawnych.
9. Na wieczór odpuść sobie alkohol i kofeinę.
10. Unikaj ostrych przypraw, a także produktów wysokobiałkowych.
11. Produkty których nie powinniśmy spożywać na wieczór to: czerwone mięso, żółte sery, kiełbasy, wędliny, tłuste produkty mleczne, węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym.


Zatem zwróć uwagę na to co jesz wieczorem. Często nasza dieta przekłada się na jakość naszego snu. Czasem powodem bezsenności może być niedobór niektórych składników czy też nietolerancja określonych składników odżywczych. Szybko zaobserwujemy jak odpowiednie produkty wpływają pozytywnie na nasz organizm. Także spokojnej nocy.

Pozdrawiam,Patrycja. :)


2 komentarze:

  1. Hmm to podejście z bananem czy owsianką bardzo mi się podoba, bo zwykle wieczorem na białko nie mam ochoty :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny post. Na pewno przydają mi się te wskazówki, ostatnio miewam kłopoty ze snem, muszę zaobserwować co jest przyczyną i zastosować się do tych jakże bardzo cennych rad :)

    OdpowiedzUsuń